-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33116 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

آيا روح محدود است يا نامحدود؟ چگونه نامحدود در محدود جاي مي گيرد؟
اولاً، روح به عنوان آن كه مخلوق است محدود است ، اما اگر منظور از نامحدود به صورت تسامحي سعه وجودي وويژگي هاي خاص مرتبت وجودي در ميان ساير موجودات باشد .بله ، روح داراي ويژگي هاي مخصوص به خود است همچون منسوب بودن به حضرت حق ( مريم ، آيه 17 - مجادله ، آيه 22 ) ملازم ملايكه ، متحد با آنها، اصل و باطن آنها و قايم بر آنها ( قدر، آيه 4 - معارج ، آيه 4 - نبا، آيه 38 - نحل ، آيه 2 ) . قدس و طهارت ( بقره ، آيه 87 مايده ، آيه 110 ) ، و از اين جهت نسبت به موجودات و مخلوقات ديگر برتري خاص خود را دارد .اما اين كه روح با چنين ويژگي هاي برتر و ممتازچگونه مي تواند در بدن مادي و داني قرار بگيرد نيازمند به توضيح مختصري در باب نسبت روح و بدن است . اين نكته درجاي خود مستدل شده است كه در تمام عوالم براي انسان بدني هست و انسان در هيچ نشاه و عالمي بي بدن نيست ، به دليل اين كه روح حقيقتي است عين تعلق به بدن و در متن و ذات روح تعلق به بدن خوابيده است . ازاين رو ممكن نيست كه روحباشد و بدن نباشد .اما بايد به اين نكته توجه داشت كه روح انسان در هر عالمي ، بدني مناسب با آن عالم را خواهد داشت . ازآن طرف روح هم در هر عالمي ، مناسب با همان عالم خواهد بود .ازاين رو بدني كه براي انسان در عالم برزخ است ، كامل تر ازبدن انسان در عالم طبيعت مي باشد .بدن عالم طبيعت بدني است جسماني و مادي ولي بدن عالم برزخ ، جسم طبيعي نيست كه احكام ماده بر آن غلبه داشته باشد، زيرا در عالم طبيعت احكام ماده غالب است و در عالم برزخ احكام ماده مغلوب است نه غالب . ازاين رو احكامي كه براي بدن در دنيا است با احكامي كه براي بدن در قيامت است متفاوت مي باشد؛ مثلاً يكي ازاحكام بدن دنيايي خواب است ؛ يعني ، بدن در دنيا مي خوابد، اما بدن آخرتي هرگز نمي خوابد .روح نيز چنين است ، روح درعالم ماده مرتبه اي نازلتر از روح در عالم برزخ و عالم قيامت است و براي همين جهت است كه روح بايد با تحولي به عنوان مرگ روبه رو گردد تا سنخيت ورود به عالم برزخ را پيدا نمايد و در عالم برزخ نيز بايد بر اثر تحولاتي خود را آماده سازد تا بامرگ همه جهان هستي و نفخه اول آمادگي براي نفخه دوم ؛ يعني ، دوباره زنده شدن و ورود به عالم قيامت را پيدا نمايد، ( انسان در عرف عرفان ، اصول 2، 5، 10، 11، علامه حسن زاده آملي - قيام قيامت ، مبحث تكامل حشري و عروج روح، استادمحمد شجاعي ). با توجه به اين توضيح كوتاه و در عين حال دقيق ، مشخص مي گردد كه روح با توجه به سعه وجودي خود در هر عالمي متناسب با همان عالم در بدني متناسب با همان عالم قرار خواهد گرفت . روحي كه در بدن مادي قرار دارد، صورت تنزل يافته همان روحي است كه در قرآن با تعابير ( ( روح منه ) ) ( مجادله ، آيه 22 ) ( ( روحي ) ) ( ص ، آيه 72 ) ( ( روحالقدس ) ) ( بقره ، آيه 87 ) از آن ياد شده است و بدن مادي در اين دنيا قابليت پذيرش چنين روحي را دارد و اين روح تنزل يافته مي تواند در چنين بدني قرار گيرد .اما با صعود و عروج روح، بدن هم بايد متناسب با آن گردد.;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.